Cele mai mari temeri ale copiilor la școală

Excludere scoala

Atunci când copilul tău începe gimnaziul (și nu contează cât de încrezător este, în general!),  sunt șanse mari ca acesta să fie speriat de noua perioadă din viața lui. Care sunt cele mai mari temeri și cum pot ajuta părinții în acest caz? Un sondaj informal realizat pe părinți, elevi și experți care lucrează cu adolescenții (și prezentat de scholastic.com) a arătat că elevii au următoarele temeri:

Teama de a nu fi prea diferit față de ceilalți. Nimic nu este mai rău decât să iasă în evidență într-un mod nedorit, să nu se încadreze în „normal”. Pentru o fată , aceasta ar putea însemna să fie cea mai mai înaltă din clasă sau cea mai dezvoltată; pentru un băiat, aceasta ar putea însemna să fie cel mai scund sau cel mai neîndemânatic. În unele școli, moda este arbitrul absolut, iar elevii (în special fetele), trăiesc cu teamă de a merge la școală cu un rucsac greșit, o anumită marcă de blugi sau încălțăminte nepotrivite.

Ce poți să faci: În primul rând, copiii au nevoie să înțeleagă că trec printr-o etapă care marchează începutul căutării lor pentru identitatea proprie. Oricare ar fi aspectul care îl neliniștește pe copil, nu spune „Asta-i o prostie!” sau „Nu contează!”. Minimizarea sentimentelor copilului (chiar și cu cele mai bune intenții), va face doar să se simtă mai singur și mai nesigur. Stima de sine scade în această perioadă, din cauza unei activități hormonale în schimbare (amintiți-vă de asemenea că începe să se instaleze pubertatea) și dezvoltarea creierului. Încurajează-ți copilul, pentru-i a stimula încrederea în forțele proprii. În cazul în care, de exemplu, un copil este mic de statură, dar rapid pe terenul de sport, părinții lui i-ar putea sugera să privească dimensiunile sale ca pe un atu!

Să nu aibă prieteni. Să luăm un elev a cărui preocupare principală la începutul gimnaziului a fost de a-și face prieteni. El a fost îngrijorat în privința colegilor de la alte clase, dar și a celor noi și de faptul că nu o să reușească să facă parte dintr-un grup, așa cum a fost obișnuit. De asemenea, adaptarea poate fi dificilă și pentru fete, având în vedere relațiile de prietenie dintre fete și apariția grupurilor.

Ce poți să faci: Încearcă să îl faci să se concentreze pe ideea de noi începuturi. L-ați putea întreba: „Știi pe cineva din cartier, care va fi acolo?”. Dacă nu este receptiv la încercarea ta de a identifica fețe prietenoase, e momentul să încerci să identifice temerile și le discuți. I-ar putea spune , „Ai avut prieteni și anul trecut, ce crezi că s-ar putea întâmpla ca tu să nu poți să îți faci prieteni acum?” sau „Ești îngrijorat că foștii colegi nu vor dori să mai fiți prieteni?”. Nu este necesar să vii cu soluții. Uneori, copiii au doar nevoie să-și exprime temerile, pentru a le depăși.

Materii de curs dificile. Unii copii se tem că nu vor fi în măsură să țină pasul, academic. Un copil care este îngrijorat de volumul de muncă ridicat, se poate gândi că va fi prea mult de învățat, sau că el a primit note bune la școală până atunci, nu pentru că era deștept, ci pentru că profesorii l-au plăcut.

Ce poți să faci: Nu este cu siguranță nimic în neregulă în a recunoaște că va fi mai mult de învățat (sigur va fi !), dar asigură-ți copilul că nu va fi mai mult decât poate duce. Amintește-i că, în afară de a fi un elev bun – ceea ce este important, are alte puncte forte; poate că îi place să deseneze sau să joace fotbal – pentru a înțelege că nu ține totul de note. Încurajează-l să spună – profesorilor și tie – dacă el crede că are nevoie de ajutor suplimentar sau dacă ajunge să creadă că nu poate ține pasul cu ceilalți. În acest fel, puteți lua măsuri pentru a aborda problemele la timp, de a avea de lucru mai mult cu un profesor de la școală sau cu un meditator.

Să întârzie la ore.  Da, copiii sunt foarte energici, dar uneori chiar le este dificil să ajungă la ore la timp. Niciun copil nu vrea să fie pedepsit pentru că nu a fost suficient de rapid!

Ce poți să faci: Asigură-ți copilul că el nu e singurul care întârzie, dar că într-adevăr nu este ok ca acest lucru să se întâmple frecvent și găsiți împreună modalități de eficientizare a timpului. Ce va face copilul în cazul în care nu este sigur unde se află o anumită clasă  (de exemplu, au nevoie să găsească laboratorul de chimie)? Cui va cere să îl direcționeze? Își poate păstra cărțile și lucrările organizat? Dacă nu, ajuta-l să se organizeze mai bine! Și amintește-i că va trebui să lase socializarea pentru pauze sau după școală.