Cum ştim ce carte trebuie să-i cumpărăm unui copil?

nasturel

Întotdeauna atunci când cumpărăm cărţi pentru copii ținem cont de: vârsta copilului, preferinţele şi nevoile lui. Pentru bebeluşi cumpărăm cărţi cartonate cu colţuri rotunjite şi imagini reale. Bebeluşilor le plac mult cărţile despre animale, fructe şi legume, forme, cărţi din care învăţă multe cuvinte noi. Pentru copiii mici până în 3 ani cumpărăm tot cărţi cartonate despre culori, numere, litere, cărţi cu poveşti scurte despre animăluţe şi poezii cu rimă.

De la 3 ani vorbim în primul rând de preferinţele copilului, de multe poveşti şi cărţi de colorat, cu autocolante şi alte cărţi de activităţi.

La 5 ani deja are cel puţin o pasiune pentru dinozauri,  pentru lumea marină, pentru cosmos, insecte păsări sau reptile sau orice altceva. Acum sunt curioşi să afle mai multe despre propriul corp, aşa că o enciclopedie a corpului uman este binevenită.

Ce cărți sunt potrivite pentru un copil de 0-1 ani, 1-3 ani, 3-5 ani, 5-7 ani?

Pentru grupa de vârstă 0-1 ani alegeţi cărţi cartonate, ilustrate, cu o singură imagine pe pagină şi cu poze reale. Cărţile pentru această vârstă au poveşti scurte sau inserţie de mascote din pluș, tranformând astfel cartea într-o carte jucărie. Rimele sunt preferatele bebeluşilor, aşa că o carte cu poezii este potrivită din primele luni de viaţă.

Recomand cărţi pentru bebeluşi, 0-1 an, pentru mânuţe mici şi imaginație mare: „Prima mea bibliotrecă ilustrată”, „Iepuraşul Albișor”, „Poezioare mici-mici”.

Copiilor mici de la 1 la 3 ani cărţile trebuie să le hrănească şi mai mult curiozitatea şi nevoia nativă de a învăţa mereu ceva nou. Pentru cei care au împlinit vârsta de 1 an nu trebuie să lipseacă acele cărţi de asociere. Alegeţi tot cărţile cartonate, pot fi răsfoite uşor. Motricitatea fină nu este dezvoltată foarte bine aşa că posibilitatea de a rupe paginile unei cărţi este pur şi simplu inevitabilă. Poveştile pot fi mai lungi, iar cărţile cu sunete sunt acum preferatele copiilor mici. Recomand: „Mama Gâscă te învaţă alfabetul”, „Cântecul greieraşului”, „ Amadeus este fericit”.

Între 3 şi 5 ani puteţi renunţa la cărţile cu pagini cartonate. Acum copilul reuşeşte să dea singur pagina fără a mai exista pericolul ruperii ei, acest „pericol” care îi descurajează pe mulţi părinţi să cumpere cărţi pentru bebeluşi. În această perioadă este bine să achiziţionaţi prima enciclopedie despre animale, cărţi cu autocolante şi cărţi de activităţi. „Prima mea carte despre animale”, „Năsturel”, „Micul imbatabil. Caietul meu de activităţi”.

Pentru grupa de vârstă 5-7 ani poveştile rămân în continuare preferate dar şi cărţile de activităţi, cărţi de colorat, cu autocolante, prima enciclopedie despre corpul uman sau cărţi potrivite pentru copiii care îşi doresc să înveţe, să citească. Recomand: „Micul prinţ pentru copii-Prietenia”, „Enciclopedia corpului uman”, „Tafiti şi călătoria la capătul lumii”.

Cât timp trebuie să  coloreze, citească sau sa facă alte activităţi un copil, în fiecare zi?

Tot vârsta influenţeză foarte mult activităţile pe care le face un copil. Când este mic capacitatea de concentrare este redusă, prin urmare şi timpul unei activităţi este mai mic. Un copil de 2 ani poate să coloreze 10 minute iar un copil de 5 ani – 20 de minute. Un bebeluş, de doar câteva luni, ascultă fără probleme perioade lungi de timp poveşti, dacă se află în braţele mamei sau ale tatălui. Un copil mic, de 3 ani, adoră să lipească autocolante, dar îşi pierde interesul şi capacitatea de concentrare după 2 sau trei pagini. Nu există o perioadă de timp impusă, există doar preferinţe pentru anumite activităţi şi mai puţin pentru altele.

Până la ce vârstă e bine să le citim poveşti copiilor, cât de implicaţi trebuie să fie părinţii în a le citi celor mici?

Cred că nu noi ar trebui să stabilim acest prag, ci să îl lăsăm pe copil să aleagă. Vreau să punctez doar că trebuie să le citim copiilor noştri şi atunci când ei știu să citească. Eu mă văd citindu-i fiului meu şi la 10 ani dacă îşi doreşte, deşi acum la 5 ani a început deja să citeacă şi singur.

Ştiu micuţi care au sute de cărţi, vor şi mai multe, dar apoi nu se mai uită pe ele. Ce putem face ca să remediem acest aspect?

Nu trebuie să le spunem copiilor că nu le mai cumpărăm cărţi pentru că nu le-am citit toate poveştile din cele pe care le au deja sau pentru că nu am făcut toate activităţile şi nu am colorat toate paginile din cartea cu animale. Aşa cum şi noi avem un teanc de cărţi pe noptieră pe care le vom citi într-o zi, iar dacă apare o carte nouă o cumpărăm, la fel fac şi copiii noştri.

În primul rând trebuie să avem timp, timp în care să facem activităţi împreună cu copilul şi să îi citim poveşti în fiecare seară.