Școlarul mic și temele pentru acasă

tema pentru acasa

Începerea unui nou an școlar vine cu bucuria revederii colegilor sau a întâlnirii noilor colegi, dar și cu teme pentru acasă. Părerile sunt împartite în ceea ce privește utilitatea temelor pentru acasă,  cantitatea lor, dar și gradul de dificultate.

Lipsa temelor pentru acasă pot avea ca minusuri neformarea unei rutine,  obișnuinte a studiului, nedezvoltarea sau o dezvoltare lentă a abilităților copilului de organizare a timpului,  de formare și dezvoltare a abilităților de învățare, citire, scriere, memorare.

Prea multe teme pentru acasă la care se adaugă un grad ridicat de dificultate în rezolvarea lor raportat la vârsta și nivelul de dezvoltare a copilului pot duce la suprasolicitare, demotivare, oboseală accentuată fizică și psihică, refuzul de a mai merge la școală, la care se adaugă suprasolicitarea părintelui care se vede nevoit să rezolve temele copilului în timpul liber în loc să se odihnească și să dezvolte activități de relaxare activă împreună cu copilul.

O cantitate de teme adaptată vârstei și nevoilor copilului are ca scop formarea unei rutine, stimularea abilităților de organizare, citire, scriere, coordonare ochi-mână, gândire, memorare.

Temele pentru acasă trebuie să aibă ca scop principal dezvoltarea abilităților de învățare, gândire, organizare și nu de a da copilului senzația că este pedepsit.

Dacă adultul are nevoie de timp pentru relaxare pasivă și activă, de hobby-uri, copilul de ce nu ar avea astfel de nevoi?

Jocul, activitățile recreative – ateliere de pictură, teatru, dezvoltare personală, sportul – îi dau copilului oportunitatea de a se cunoaște, de a avea contacte emoționale, sociale și cu alți copii și adulți, de a se dezvolta armonios și de a întâlni persoane care îi pot folosi ca model de comportament, iar în viitor chiar în alegerea profesiei.

Copilul nu este un adult în miniatură, ci este o persoană în plin proces de dezvoltare și formare fizică, psihică, emoțională, o persoană cu nevoi, așteptări și visuri. Să nu îl reducem la stadiul de executant.

Părinți, educatori, pedagogi și orice adult care interacționează la un moment dat cu un copil putem avea un impact major asupra dezvoltării și formării sale. Educația trebuie făcută cu dragoste față de copil și raportându-ne în permanență la nevoile și posibilitățile lui.