Lecția de la care copilul tău nu trebuie să lipsească, înțelegerea și gestionarea emoțiilor!

Lecția de la care copilul tău nu trebuie să lipsească, înțelegerea și gestionarea emoțiilor!

Înțelegerea și gestionarea emoțiilor nu mai constituie un subiect tabu în societatea actuală, iar educația emoțională a copiilor nu mai este catalogată ca un moft, ci ca o necesitate urgentă a sistemului educațional, dat fiind că metodele clasice de învățare nu se mai pliază pe nevoile generației de astăzi.

De ce este important ca un copil să învețe de la o vârstă cât mai fragedă să-și identifice și să-și gestioneze emoțiile într-un mod cât mai sănătos, fără a se lăsa copleșit de greutatea lor?

Răspunsul se află la noi, părinții! Pentru mulți adulți, copilăria a fost uneori plină de confuzia generată de emoțiile pe care nu știam pe atunci cum să le gestionăm și de drumurile abrupte despre cum ar trebui să ne găsim calea în tornada emoțiilor fără ca cineva să ne învețe aceste lucruri. Deseori, eram îndemnați să ignorăm sau să ascundem anumite emoții, ajungând astfel să ducem o luptă interioară între ceea ce simțim cu adevărat și ceea ar trebui “să arătăm ca simțim”. Greșit!

Educația emoțională este foarte importantă pentru o dezvoltare armonioasă a copilului, nu doar intelectuala, cât și afectivă.

Cercetătorii au descoperit că persoanele care sunt instruite în acest sens și învață despre identificarea și gestionarea emoțiilor de la o vârstă fragedă, se dovedesc a fi mult mai implicate și se descurcă mult mai bine pe plan educațional, în comparație cu cei care își suprimă sentimentele sau le ignoră.

De asemenea, cei pregătiți pe acest plan încă de mici au relații mult mai bune cu cei din jur și știu deja cum să recunoască un comportament nesănătos și să-l evite. Mai mult, aceste aptitudini, așa-numitele “soft skills”, ce includ persistența, stresul managerial și comunicarea, sunt văzute ca singura modalitate de a-i face pe oameni să fie de neînlocuit în fața oricărei mașinării, dat fiind că, din ce în ce mai multe locuri de muncă au devenit mecanizate și robotizate.

Sociologul Thomas Scheff, de la Universitatea din California-Santa Barbara, susține că “emoțiile ne oferă darul de a avea ocazia să aflăm informații cu însemnătate despre lume și despre tot ceea ce ne înconjoară, dar suntem adesea împinși să nu le ascultăm sau să le ignorăm”. “La fel de periculos este să ascundem o emoție sub paravanul alteia”, susține Sheff.

Unul dintre cele mai renumite programe școlare, ce îi ajută pe tineri să-și înțeleagă propriile emoțiile, este “RULER”, înființat în anul 2005 de către cercetătorii Mark Brackett, David Caruso și Robin Stern din cadrul Centrului de Inteligența Emoțională al Universității Yale. Acest program este utilizat în peste 1.000 de unități școlare din SUA. Numele de “RULER” este un acronim care îmbină cele cinci principii care sunt esențiale pentru dezvoltarea și înțelegerea inteligenței emoționale (recognizing emotions, understanding the causes, labeling emotional experiences, expresing and regulating emotion). RULER se referă la recunoașterea emoțiilor proprii și ale celorlalți, înțelegerea cauzelor și a consecințelor emoțiilor, încadrarea experiențelor emoționale și exprimarea și reglarea acestora.

Ca o strategie, copiii sunt îndemnați să se focuseze pe ce stă la baza emoției, nu pe definirea fină a acesteia. “Când o emoție te surprinde, încearcă sa o conturezi, spune-i pe nume, îmblânzește-o”, explică Stern. “Chiar dacă furia este experimentată în moduri diferite, de oameni diferiți, la baza acesteia mereu se află același motiv, o nedreptate”, adaugă acesta.

“Ca părinți, puteți începe să vă încurajați copilul prin diferite modalități, spre exemplu îl puteți invita la o discuție despre cele mai frumoase experiențe trăite”, îndeamnă sociologul Scheff.

“Fiecare zi este plină de emoții. Chiar dacă nu suntem conștienți mereu de acestea, e momentul să-i învățăm pe copii cum să parcurgă fiecare etapă emoțională, fără a le ignoră sau a le ascunde”, adaugă Thomas Scheff.