Joaca fără jucării, un proiect aplicat în grădinițe din Germania

Joaca fără jucării, un proiect aplicat în grădinițe din Germania

În unele grădiniţe din Germania, Austria și Elveția, funcționează un program în care copiii sunt privați de jucării. O perioadă – de la câteva săptămâni la câteva luni – copiilor, la grădiniță, nu li se dau jucării.

Mai mult, în acest proces de joacă fără jucării, educatorii nu se implică. În felul acesta, cei mici sunt nevoiți să relaționeze mai mult unii cu alții și, spun specialiștii, s-ar dezvolta psihic mai bine și s-ar lega prietenii mult mai solide.

Scopul programului este de a observa cum reacţionează copiii în acest mediu și cum ajung, de nevoie, se inventeze împreună jocuri.

Proiectul, apărut încă din 1992, a stârnit multe controverse. Pe de o parte, unii specialiști spun că este extrem de util, prin dezvoltarea abilității de interacțiune socială, a creativității, empatiei și comunicării. Pe altă parte însă, există voci care susțin că, prin aplicarea acestui proiect, copiii sunt supuși inutil unui stres sau chiar unui abuz emoțional, pentru că deprivarea de jucării ar duce la sentimentul de nesiguranţă şi la incapacitatea de a dezvolta demnitatea de sine.