Cum se transformă un copil, prin programe de dezvoltare personală

Cum se transformă un copil, prin programe de dezvoltare personală

Ca părinţi, oferim copiilor noştri dragoste necondiţionată din primul lor minut de existenţă. Avem apoi responsabilitatea de a identifica nevoile copiilor noştri şi a le oferi îndrumare, astfel încât să deprindă abilităţile necesare pentru a face faţă situaţiilor din viaţă.

Specialiştii arată că temperamentul unui copil este o moştenire genetică ce nu poate fi schimbată. Fie că este introvertit, fie extrovertit, ceea ce poţi face în calitate de părinte este să cauţi punctele forte ale copilului tău, aptitudinile, pe care el le va explora şi valorifica mai departe. Cum poţi face asta? Expunând copilul la situaţii şi experienţe noi, căpătând astfel abilităţi şi capacităţi pe care îl învăţăm să şi le aprecieze. Copilul care are iniţiativă, e curios, experimentează, perseverează va fi un copil cu stimă de sine ridicată, cu flexibilitate în gândire pentru găsirea soluţiilor în orice împrejurare şi atingerea obiectivelor în viața cotidiană.

Vă povestesc despre Laura, o fetiţă de unsprezece ani, veselă, cu drag de joacă şi de carte. În urmă cu trei ani, într-o seară pe când eram împreună la teatru şi aşteptam să înceapă piesa, o întreb: “Te vezi jucând pe scenă?”. “Nu ştiu dacă aş putea, cred că aş avea emoţii”, mi-a spus ea. I-am arătat înţelegere faţă de gândurile şi sentimentele ei şi i-am răspuns totodată că e normal să aibă emoţii, că şi eu am înainte să vorbesc în faţă unei săli şi actorii de teatru au emoţii în spatele cortinei.

Prin comparaţie, povestea de mai sus de la teatru cu emoţiile pe care copilul le simte şi care l-ar împiedica să se implice în diferite activităţi, poate fi prezentă în orice altă situaţie din viaţă.

Astfel, copilul va gândi că nu ştie dacă poate şi va alege să nu încerce, fie la şcoală, fie la diferite jocuri, serbări, sau mai târziu, la examene, prezentări, interviuri, în viaţa de adult.

Episodul de la teatru a făcut să încolţească în mintea fetiţei de opt ani ideea că ea ar putea fi acolo, pe scena unui teatru. Astfel, am început, la dorinţa ei şi cu încurajare din partea mea, primul program de artă teatrală din viața ei.

Practic, au fost primele cursuri de dezvoltare personală la care Laura a participat la vârstă şcolară. Au trecut de atunci aproape patru ani, timp în care copilul a continuat să urmeze cursuri de dezvoltare personală prin teatru. De fiecare dată participa cu entuziasm şi bucurie, iar cele şapte spectacole pe care a ajuns să le susțină pe scena unui teatru în decursul acestor ani i-au întărit încrederea şi respectul de sine.

Din 2014, Laura urmează la Smart Education cursuri de teatru în limba engleză, având astfel beneficii duble: atât cele specifice cursurilor de teatru, cât şi dezvoltarea nivelului de conversaţie, a vocabularului şi pronunţiei în limba engleză.

În acelaşi timp, a participat la programele de dezvoltare personală organizate de noi, dintre care amintesc “Sunt valoros, comunic, mă adaptez!” şi “Pregăteşte-te pentru succes! Atitudine, comportament, deprinderi de succes”.

Astfel, ea şi-a dezvoltat abilităţi din punct de vedere al inteligenţei emoţionale: îşi poate controla emoţiile în avantajul propriu, poate să se automotiveze, manifestă empatie în relaţia cu ceilalţi.

Beneficiile sunt vizibile iar Laura le resimte pozitiv în relaţia pe care o are cu părinţii, colegii, profesorii.

La atelierele de dezvoltare personală, copiilor le sunt stimulate capacităţile de autocunoaştere, empatizare şi relaţionare, îşi dezvoltă capacitatea de comunicare verbală şi nonverbală adecvată. De asemenea, la atelierele de teatru copiilor li se dezvoltă abilităţile de concentrare, învaţă să-şi gestioneze emoţiile, iar creativitatea ocupă un loc important aici, la exerciţiile de improvizaţie şi jocuri de rol.

Un copil care participă la astfel de cursuri de dezvoltare personală, unde e încurajat de trainer să facă lucruri noi, unde atmosfera este permisivă şi relaxantă, va avea o mai mare libertate de exprimare şi disponibilitate pentru accesarea resurselor sale creative. Practic, el va şti că totul este posibil şi va fi dispus să abordeze cu încredere diferite situaţii din viaţă, va şti că poate să realizeze orice obiectiv atât timp cât doreşte şi acţionează pentru asta.

Copiii sunt în general dornici să facă lucruri noi, să descopere, absorb ca un burete informaţii de interes pentru ei. Este foarte importantă metoda de învăţare. Când metoda implică joc, exerciţii practice, metafore şi poveşti, activităţile sunt deopotrivă educative, relaxante şi distractive.

Contează cel mai mult în dezvoltarea unui copil să-l ajutăm să-şi dezvolte un întreg set de calităţi care include încredere în sine, autocontrol, perseverenţă, curiozitate, conştiinciozitate, abilitatea de a gândi în perspectivă sau de a se adapta la mediul în care trăieşte.

Dezvoltând aceste calităţi încă din copilărie, ele vor fi bine asimilate, vor deveni un mod de viaţă pentru viitorul adult. Punând-o faţă în faţă pe Laura de acum trei ani cu Laura de astăzi, mă bucură să observ evoluţia, atitudinea pozitivă cu care abordează situaţiile zilnice şi încrederea de sine.