Cum alegem sportul potrivit pentru copil?

sportul potrivit pentru copil

Sportul îi poate ajuta pe copii să crească în mai multe feluri, pe mai multe paliere ale personalității. Astfel, sportul îi învață pe cei mici să își dezvolte abilitățile psihomotrice, să lucreze în echipă, să fie competitivi cu sine și cu ceilalți într-un mod constructiv, sănătos, să aprecieze efortul, să fie organizați, disciplinați.

În cazul în care vorbim despre sportul de performanță, specialiștii recomandă începerea practicării lui începând de la vârsta de 5 ani.

Ce sport i se potrivește copilului meu?

În alegerea sportului potrivit pentru copil s-a constatat că principalii factori luați în considerare sunt:

  • Interesul copilului/motivația,
  • Timpul alocat antrenamentelor,
  • Distanța dintre domiciliu/școală și sala de antrenament,
  • Costul antrenamentelor, echipamentului,
  • Trăsăturile de personalitate – introvert/extravert,
  • Definirea succesului – felul în care copilul înțelege succesul, dacă el asociază succesul cu a câștiga cu orice preț sau înseamnă în primul rând autodepășire, depășirea unor limite, dezvoltarea psihomotircă, a gândirii, plăcerea de a juca, de a participa la competiții.

Atunci când vorbim despre practicarea unui sport de performanță pe lângă factorii enumerați intervine și evaluarea și selecția sportivilor de către echipa de selecție (antrenor, psiholog sportiv, medic și alti specialiști).

Evaluarea se face de către specialiști pe grupe de vârstă și etape, astfel:

Etapa 1:depistarea talentului care are loc în intervalul 5 – 7 ani.

Sunt testate (în funcție de sportul practicat): deprinderile motrice de bază (alergare, sărituri, aruncă-prinde mingea), orientarea în spațiu, atenția, compativitatea, plăcerea de a se implica în joc.

Etapa 2:generalizarea talentului se face în intervalul 8 – 10 ani.

Testarea urmărește gradul de dezvoltare a deprinderilor motrice de bază, aptitudini specifice sportului practicat (se dezvoltă tehnica și tactica). Se observă temperamentul, motivația, stabilitatea emoțională.

Etapa 3:Identificarea talentului specific sportului practicat se face în intervalul 11-12 ani la fete și 12-13 ani la băieți.

Sunt urmărite și testate dezvoltarea specifică a tehnicii, tacticii (învățarea unor stiluri de joc, a tuturor tipurilor de tehnici specifice sportului practicat), a pregătirii fizice (viteză, putere), psihice (atenție, orientare spațială, echilibru emoțional, capacitatea de control a impulsului), antropometrie (înălțime, greutate), sociabilitate.

Etapa 4:Identificarea talentului după 15-16 ani la fete și după 16-17 ani la băieți.

Dacă în etapa precedentă se urmărea dacă există șanse reale pentru copil să ajungă un adevărat sportiv (jucător de tenis, baschetbalist, atlet – în funcție de sportul ales), în această etapă se urmărește dacă tânărul are șanse reale să ajungă un jucător profesionist, un jucător de top.

În această etapă sunt urmărite dezvoltarea specifică a tehnicii și tacticii (personalizată, crearea propriului stil de joc), dezvoltarea psihică (cunoașterea personalității, motivației, aptitudinilor) și fizică (prin teste specifice).

Rolul psihologului este nu doar de a testa inteligența, atenția, motivația copilului, iar mai târziu personalitatea, temperamentul, ci și de a-l învăța pe copil să se cunoască, să găsească un echilibru între emoțional și rațional, de a face față emoțiilor, de a își gestiona gândurile, emoțiile și comprotamentul, de a-și ridica gradul de toleranță la frustrare, de a face față situației în care câștiga, dar și în care pierde un meci, o competiție.

Un moment important este trecerea de la o categorie la alta, dar despre acest subiect vom discuta în următorul articol.

Resurse: Raportul Federației Române de Tenis, psih. dr. Moșoi A. Alexandru