Calitatea timpului petrecut în familie într-o lume supra-planificată

Calitatea timpului petrecut în familie într-o lume supra-planificată

Timpul este una dintre cele mai importante resurse pe care o putem folosi în familie pentru a ne conecta la membrii ei. Familia se dezvoltă și funcționează ca o echipă atunci când fiecare se implică atât în activitățile casnice, cât și în cele recreative.

Universitatea din Toronto a publicat în 2015 un studiu cu rezultate cel puțin interesante. Datele lui au arătat că, timpul ”programat” ca și timp cu familia, nu are influență asupra dezvoltării copiilor cu vârste cuprinse între 3 și 11 ani, având același efect cu timpul petrecut cu familia, dar nu neapărat programat. Astfel că, ora ”programată” de sâmbătă pentru plimbarea copilului prin parc, are același efect emoțional ca și timpul “neprogramat” în care, de exemplu, desfășurați activități casnice.

O singură privire aruncată peste mediile de socializare, explică cu ușurință sentimentul de inadecvare pe care îl trăiesc părinții în momentul în care aleg să își petreacă duminica pe canapea, citind o carte, în timp ce copiii se joacă pe lângă ei, în loc să dea curs exploziei de activități, jocuri și ocupații ”dedicate” familiei și programate de cunoștințele din social media. Ceea ce vreau să spun este că, ar fi bine să nu ne lăsăm acaparați de concurența artificială a celorlalți părinți și să nu ne implicăm copiii în activități doar pentru că sunt la modă.

Un mesaj greu de digerat este acela că, o familie ocupată nu este neapărat o familie fericită. Familiile fericite sunt mai degrabă autentice și aleg activitățile naturale, firești lor, fie că este vorba despre spălatul vaselor sau urcatul pe munte, mâncatul împreună sau mersul cu bicicleta atâta timp cât acele activități vin natural, nu sunt forțate. Timpul de calitate petrecut împreună ar trebui redefinit: nu alergatul copilului între activitățile lui extracuriculare este cel care leagă membrii familiei, ci închisul telefonului în timpul mesei luate împreună, implicarea în conversație și ascultarea activă atunci când copilul are ceva de spus.

Centrarea pe calitate și nu pe cantitate este cea care stă la baza construirii de relații puternice și de durată între membrii familiei. Timpul de calitate presupune și cere închiderea telefonului și a televizorului și ocolirea subiectelor ca temele copiilor sau problemele legate de muncă ale părinților atunci când familia este implicată  într-o activitate de relaxare. Poți descoperi ușor puterea celor 15 minute zilnice petrecute împreună cu familia, pentru că hrănirea emoțională a copilului vine și din interesul părintelui față de hobby- urile lui, de muzica pe care o ascultă, de prietenii pe care îi are sau din concepțiile lui despre viață, nu doar din grija față de teme și școală.

Timpul petrecut cu părinții creează legături puternice între copil și părinți, permite o mai bună comunicare, performanțe școlare mai bune, probleme comportamentale reduse, încredere în propria persoană, o toleranță mai mare, o cunoaștere de sine mai bună, o persoană mai bună, o activitate redusă a hormonilor ce provoacă stresul și o activitate mai ridicată a hormonilor care dau starea de bine, luarea unor decizii mai sănătoase și posibilități mai crescute pentru ca el să devină la rândul lui, un părinte mai bun.

Ce înseamnă în viziunea mea un timp de calitate? Pe lângă partea educativă să existe și amuzament și dorința proprie a copilului de a se implica în respectiva activitate. Puteți de exemplu, să mergeți în librării, să vă plimbați în natură, să vizitați un adăpost pentru animale fără stăpân sau să jucați acasă un joc de societate. Amuzantă mi se pare posibilitatea copilului de a avea o zi pe lună în care toată familia să ”joace” după regulile lui (în limitele bunului simț) sau în care să propună el activitățile.

Regula de bază rămâne aceeași: o familie ocupată nu este neapărat o familie fericită, iar timpul petrecut împreună este la fel de bun, indiferent dacă este „planificat” sau nu.

Despre autor

Aura Bogdan