„Arta vorbirii nu este un moft, este o necesitate”

Marta Novăceanu de la Școala de Vorbire

„Dacă oamenii ar învăța să meargă și să vorbească așa cum sunt învățați să scrie și să citească, toată lumea ar șchiopăta și s-ar bâlbâi”, este un citat din Mark Twain care îi place foarte mult Martei Novăceanu, cea care după o experiență de peste 19 ani în audiovizual, în care a vorbit mii de ore la microfoanele radiourilor sau în fața camerelor de luat vederi a decis să deschidă Școala de Vorbire, o școală prin care-i învață și pe alții să vorbească expresiv, corect și sănătos.

În urmă cu aproape 20 de ani, la Deva (localitatea în care s-a născut), Marta Novăceanu a auzit un spot la un radio local –”Radio 1” Deva, în care se anunța un concurs pentru redactori, reporteri și crainici de știri. N-a stat prea mult pe gânduri, (deși pe vremea aceea se pregătea pentru facultate) și s-a înscris la concurs. Nu știa cum se redactează o știre, dar avea o voce radiofonică și o dicție bună, rezultat al cursurilor de teatru pe care le-a făcut în copilărie.

A venit ziua concursului și a rămas uimită în momentul în care a văzut o mulțime de oameni adunați în fața radioului (peste 500), de parcă era la admiterea la facultate și nu un concurs de angajare. Conștientizase în acel moment că avea slabe șanse în fața acelor oameni, mulți dintre ei având experiență în diverse domenii, iar ea abia terminase liceul. Nu știa ce să facă dar s-a hotărât totuși să rămână. „Nu-mi puneam nicio speranță în acel concurs, însă mi-am zis că, în fond, este o experiență și indiferent de rezultat o să o iau ca atare. Mare mi-a fost mirarea însă când a venit rezultatul concursului. Am fost anunțată că voi fi editor prezentator de știri la ”Radio 1. Am început așadar job-ul și încă de la primele știri prezentate la microfon m-am îndrăgostit de această meserie‟, își amintește Marta.

Teatrul Dubee Doo

De la reporter, la realizator de emisiuni

Așa că după un an de radio la Deva, s-a hotărât să vină în București, pentru a face știri exact din locul în care „se dă ora exactă”.

A început la Radio București – postul public de radio al Societății Române de Radiodifuziune. Acolo a fost pe rând reporter, redactor și prezentator de știri și realizator al emisiunilor ”De 10 ori România” și ”100% European”. A fost o adevărată școală, aici a învățat de fapt jurnalism. Și tot aici a fost apreciată ca fiind una dintre cele mai bune voci de știri radio de către unii dintre cei mai buni profesioniști pe care i-a avut radioul public.

A făcut în paralel Școala Națională de Științe Politice și Administrative – Facultatea de Comunicare și Relații Publice și un master în politici publice și integrare europeană. Apoi, s-a îndreptat spre televiziune. A fost voiceover știri la mai multe televiziuni private, iar în 2009 a intrat în TVR. Acolo, a ocupat mai întâi funcția de editor știri și voiceover la TVR INFO, apoi  a fost producător audio-video la știrile Telejurnalelor de pe TVR 1 și TVR 2 și a realizat și prezentat o rubrică de turism intitulată ”Tichet de Vacanță”.

„Arta vorbirii nu este un moft, este o necesitate”  În toamna anului trecut a primit însă o provocare interesantă, aceea de a preda cursuri de expresivitatea vorbirii – dicție și voice acting la una dintre cele mai prestigioase școli de televiziune din România – TV&Film Academy by Ruxandra Ion. Până în acel moment nu mai predase niciodată într-un astfel de cadru, antrenase mai multe persoane în ședințe individuale de modelare sau de educare a vobirii, însă acum era cu totul altceva. Avea mari emoții. Însă, încă de la primele ore pe care le-a petrecut alături de elevii și studenții Academiei, a încercat să facă fiecare curs pe care îl ținea cât mai interesant și mai captivant, a început să se joace cu copiii și asta i-a dat încredere că poate merge mai departe. După o experiență de peste 19 ani în audiovizual, în care a vorbit mii de ore la microfoanele radiourilor sau în fața camerelor de luat vederi, a realizat că aceasta nu înseamnă nimic dacă nu e transmisă mai departe. Așa că, în urmă cu puțin timp s-a hotărât să înființeze o școală pentru a împărtăși mai departe tot ceea ce a învățat ea în acești 19 ani de radio și televiziune. Se numește Școala de Vorbire.

Suntem ce și cum vorbim

De ce ați fondat Școala de Vorbire?

Am fondat această Școală de Vorbire în primul rând pentru că în România nu a existat până în acest moment o școală de voice acting, în programa universităților nu există clase de voice acting, deși în piață este din ce în ce mai multă nevoie de voiceoveri/voice-actori profesioniști.  Mai mult decât atât, această frumoasă meserie este accesibilă oricui … chiar şi celor care au trac, teamă de scenă, dar, în sufletul lor, se simt “actori”, povestitori sau interpreți; studenților de la facultățile de jurnalism, publicitate, actorie, care doresc să se specializeze în meseria de voice-over/voice-actor.

O carieră în acest domeniu este incitantă şi spectaculoasă prin însăşi varietatea muncii: fiecare scenariu este unic, fiecare producţie este unică, fiecare zi este diferită. De asemenea, îți oferă posibilitatea unui stil de viață flexibil. Este o meserie care poate fi practicată nu doar cu jumătate de normă sau cu normă întreagă, ci şi de acasă, dacă dispui de echipament adecvat. Ca voiceover/voice-actor, poți da voce știrilor, reclamelor, desenelor animate, audiobook-urilor, documentarelor, diferitelor anunțuri și proiecte de animație, etc.

Și nu în ultimul rând am înființat această școală pentru că am convingerea că arta vorbirii nu este un moft, ci o necesitate pentru fiecare dintre noi. De ce spun asta? Pentru că învăţăm să vorbim înainte de a învăţa să citim. Din acest motiv, putem afirma că suntem ce și cum vorbim.

Cât de importantă este vocea?

Vocea face parte din noi, la fel ca și înfățișarea, este o expresie a individualității noastre. Din păcate însă, cei mai mulți oameni nu înțeleg faptul că pentru a fi credibili și convingători în comunicare trebuie să vorbească expresiv, corect și sănătos. Cu alte cuvinte, dacă vrem ca mesajele noastre să fie puternice și să se facă auzite atunci trebuie să le oferim o interpretare puternică. Și cum fără voce nu putem face acest lucru, acest instrument trebuie acordat și antrenat în permanență.

Aici intervine misiunea Școlii de Vorbire, care prin cursurile sale de educare și de modelare a vorbirii vă ajută să vă faceți remarcați  și auziți. Pentru asta, trebuie să dobândiți acele abilități și tehnici de comunicare care vă vor ajuta să captați atenția audienței. Doar așa veți putea fi pregătiți pentru diferitele situații care pot apărea în drumul vostru profesional: speech-uri, conferințe, întâlniri, interviuri, prezentări, ședințe, etc.

Programa școlară nu prevede ore de educare a vorbirii

Când își va deschide porțile Școala de Vorbire?

Școala de Vorbire își va deschide porțile în octombrie și va avea o ofertă de formare unică pe piața din România, respectiv cursuri de Voice-Over Știri/Voice Actor pentru adulți și pentru copii, cursuri de Public Speaking Acting – Prezentator-moderator de evenimente/Speaker, cursuri de Presentation Skills – dezvoltarea abilităților de comunicare cu impact și creșterea prezenței personale, cursuri de expresivitatea vorbirii – dicție, ședințe de logopedie, ateliere de teatru pentru copii, workshop-uri de mișcare scenică care îi vor ajuta pe cei care doresc să se prezinte la un casting pentru reclame, emisiuni televizate sau filme și în premieră cursuri de Comentator Sportiv, predate de 2 dintre cei mai apreciați comentatori sportivi din țară.

Oferta de formare a Școlii de Vorbire nu se adresează doar celor care doresc să devină speakeri, vorbitori profesioniști, voiceoveri sau comentatori sportivi, ci tuturor celor care au nevoie să-și îmbunătățească abilitățile de comunicare și de vorbire, indiferent de vârstă.

Cum îi poate ajuta pe cei mici cursurile de la Școala de vorbire?

Elevii nu mai știu să vorbească – au grave probleme de pronunție a cuvintelor, iar programa școlară nu prevede ore de educare a vorbirii, cu toate că acestea ar fi necesare încă din școala generală.

Din cauza faptului că tot mai mulți copii comunică mai mult virtual, atunci când sunt nevoiți să se exprime oral sau în scris, „mănâncă” litere, prescurtează cuvinte sau pur și simplu nu sunt în stare să citească unele propoziții cursiv.

Potrivit specialiștilor, numărul copiilor cu tulburări de vorbire a crescut alarmant în ultimii ani. Atunci când părinții și școala nu se apleacă asupra problemelor de comunicare ale copiilor, cei mici se dezvoltă slab emoțional, au rezultate proaste la învățătură și ajung treptat în situația de a refuza să mai comunice verbal.

Cu cât aceste probleme sunt depistate din timp, cu atât se poate interveni și educa, modela mai bine acea deficiență, pentru a nu deveni o tulburare gravă cu efecte pe termen lung asupra copilului.

Sistemul de educație românesc este reticent la tot ceea ce este nou

Ce părere aveți despre sistemul de educație românesc?

În opinia mea este un sistem reticent față de tot ce este nou, fie că vorbim despre introducerea unei discipline noi sau a unei metode sau tehnici de predare. Este un sistem învechit pe alocuri.

Credeți că părinții pun suficient accent pe devoltarea personală a copiilor?

Cred sau îmi place să cred că cei mai mulți părinți au devenit conștienți că dezvoltarea personală este importantă încă de la o vârstă fragedă. Cunosc mulți părinți care chiar și pe perioada vacanței de vară și-au înscris copiii la diferite cursuri, de la cele sportive la muzică, dans, teatru sau comunicare, în ideea de a le umple timpul liber într-un mod cât mai plăcut și util. Iar beneficiile sunt evidente, cu condiția de a nu-i supraîncărca și de a evalua foarte bine aptitudinile copilului pentru activitatea pe care urmează să se pregătească.

Există multe ateliere de dezvoltare personală pentru copii pe piață. Însă cele mai potrivite pentru vârsta 4-7 ani sunt cele în care învață să își dezvolte abilitățile de comunicare, să se exprime liber, să improvizeze, să își depășească emoțiile și teama de scenă, de a vorbi în public. În cadrul Școlii de Vorbire avem mai multe ateliere de dezvoltare personală pentru copii, cum ar fi Atelierul de story-acting – Reader’s Children Theatre, unde, prin implicarea activă a copiilor în a citi şi în a pune în scenă diferite poveşti, basme, cărți, ei vor fi ajutaţi să înţeleagă şi să exploreze lumea reală şi imaginară, să empatizeze cu personajele şi să iubească lectura. În plus, prin această modalitate de exersare a cititului, intrând în pielea personajului, copiii vor câştiga mult mai multă încredere de sine şi, implicit, în capacitatea lor de a vorbi şi de a se exprima în public.

Avem de asemenea atelierul de teatru pentru copii, atelierul de dicție și atelierul de voice acting, în care vor putea intra în lumea fascinantă a reclamelor și a desenelor animate.